Szabolcs Malac Takaréktippjei

Pénzügyek és mások

Mire nem jó a közbeszerzési tanácsadó?

A közbeszerzési tanácsadó és a pályáztatás

A pályáztatási rendszer nem mindenki számára természetes közeg, de akik hallottak már róla, általában viszolyogva, fintorogva gondolnak rá. Miért ez a zsigeri ellenszenve, ha a lakosság nagyja azt se tudja pontosan, hogy mi ez? Eltekintve persze attól, hogy ezer tálentum országa vagyunk, mégis, van a közigazgatásnak egy negatív megítélése. Ehhez valószínűleg a közigazgatásban használt nyelvezetnek lesz köze, ami kellően bonyolult, jogász nyelven íródik, és mindehhez pedig szigorú szabályok, rigorózus eljárási rendek és kőkemény következmények társulnak.

Mit tehetünk hát, ha egyszer olyan szituációba keveredünk, hogy magunknak kell helytállnunk a közigazgatásban? Forduljunk szakemberhez! Senki sem várja el tőlünk, hogy elsajátítsunk rövid határidőn belül egy olyan ismeretanyagot, ami egy egész foglalkozást, egész pontosan a közigazgatási tanácsadó szakmáját képezi. Viszont azt joggal várja el a törvény, hogy az előírásainak eleget tegyünk, ha már részt veszünk a pályáztatási rendszerben. Így hát a legegyszerűbb, ha felkérünk egy közbeszerzési tanácsadót.

Mit csinál egy közbeszerzési tanácsadó?

Ha azt halljuk, hogy közbeszerzési tanácsadó, legtöbben arra gondolunk, hogy egy pályázati anyag megírásához az ajánlattevőnek segítségre van szüksége. Pedig a közbeszerzési tanácsadó ennél már jóval hamarabb is segítségére lehet nem csak az ajánlattevőnek, de az ajánlatkérőnek is. Kezdjük akkor az ajánlatkérővel.

Ő ugyebár össze kell állítsa a pályázati anyagot. Ez nem csak azt jelenti, hogy felméri, mit szeretne kiviteleztetni, hanem magának a pályázatnak a feltételeit is össze kell írni, különös figyelemmel a bírálati szempontokra. Ugyanis a részvételi feltételek nem lehetnek túl tágak, hiszen akkor olyan mennyiségű pályamű érkezne be, hogy évekig nem jutnak a végére. Ugyanakkor túl szűkre szabott sem lehet a feltételrendszer, hiszen ha összesen egy cég képes elvállalni ez alapján, az igencsak gyanús. Ugyanez a kettősség merül fel a bírálóbizottság tagjainak kiválogatásakor. A bírák legyenek szakmabeliek, de nem érdekeltek. Ez nem minden esetben könnyen megoldható, hiszen hazánkban nem minden terület olyan tág, hogy az érdekeltségek ne ütköznének. Hogy mi az, ami már teljes mértékben kizáró ok, a közbeszerzési tanácsadó segít megállapítani.

Az ajánlattevők csak ezután találkozhatnak a kihirdetett pályázattal, de még ez is gyakran a közbeszerzési tanácsadón keresztül történik. Ő ugyanis monitoringolhatja felkérésre a friss pályázati kiírásokat és értesítheti az ajánlattevőt adott esetben. Ezek után áll rendelkezésre egy megfelelő pályázati anyag összeállításában. Ez azért is előnyös, mert szakmailag ugyan nekünk kell összeállítanunk az anyagot, de abban biztosak lehetünk, hogyha azt a közbeszerzési tanácsadó átnézte és jóváhagyta, minden formai, tartalmi követelménynek és határidőnek eleget tettünk.

Ha történetesen nyert a pályázat, a kivitelezés során is segítséget nyújtanak, hogy a beépített mérföldkövek, ellenőrzési pontok, mindig időre készen álljanak. Vitás esetben pedig mindkét félt a saját maga által felkért közbeszerzési tanácsadó képviselhet, olyanok, min a kozbeszerzesitanacsado.hu munkatársai.

Hogyan legyél közbeszerzési tanácsadó?

Aki erre a pályára kíván lépni, jobb, ha felkészül rá, hogy sokat kell magolni, számos szabályt ismerni és ez a közeg folyamatosan változik. Nincs olyan, hogy begyakorol az ember egy technikát és törvényt és az onnantól kezdve egész életén át változatlan és a megélhetéshez elegendő lesz. Az alap OKJs képzés, amit egy közbeszerzési tanácsadó elvégez, az pár évig tart, attól üggően mennyire tudunk intenzív tanfolyamokon részt venni. Ezzel már gyakorolhatjuk a mesterséget, ugyanakkor érdemes kiemelni, hogy nem minden pályázat esetében. Ugyanis nagyobb összegű, illetve EU-s forrásokból táplálkozó pályázatok esetében kötelező a faksz, azaz felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó alkalmazása.

A faksz gyakorlatilag a közbeszerzési tanácsadó következő lépése. Először is két év szakmai tapasztalatra van szükség. Másodsorban további tanfolyamok elvégzésére és felelősségbiztosításra. Harmadsorban pedig állami regisztrációra, melynek hála a faksz minden alkalommal lekereshető az állami adatbázisban, és az ügyfelek ezáltal megbizonyosodhatnak a végzettség fokáról. Ebből is kitűnik, hogy a faksz közbeszerzési tanácsadó sok idő és pénzbefektetést követel meg, nem is véletlen, hogy magas díjat kérnek el.

Modern közbeszerzési tanácsadás

Napjainkban a közbeszerzési tanácsadás egyik velejárója az online ügyintézés. Csak úgy, mint az állammal való kommunikáció lakossági eseteiben, itt is létrehoztak egy platformot, melyen keresztül az ügyintézés, adatok lekérdezése folyik. Ez az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer, melynek elsajátítása és kezelése minden közbeszerzési tanácsadó számára alap. Persze megpróbálhatjuk mi magunk kezelni ezt a felületet, de teljesen fölösleges, ha így is úgy is felkérünk egy tanácsadót. Nem szokás külön díjat felszámolniuk ezért, hát miért ne kezeljék ők, akik rutinosabbak is benne?